Dalam kesibukan membincangkan kewajaran Mahasiswa Berpolitik, Cikgu terasa ingin memberikan padangan dan komen di atas kewajaran membenarkan Mahasiswa berpolitik di kampus.

Sebagai seorang aktivis mahasiswa, keterlibatan Cikgu dalam aktivitis mahasiswa bermula dalam era pengajian di kampus UPM, dari tahun 2001-2006, bermula dari Pusat Matrikulasi di MRSM Kulim, Kedah lagi. Terlalu banyak suka-duka sebagai seorang aktivis mahasiswa yang telah Cikgu lalui. Walaupun bukanlah yang terbaik, tetapi Cikgu merasakan keterlibatan Cikgu dalam aktiviti-aktiviti tersebut sedikit sebanyak menjadikan Cikgu sebagai seorang mahasiswa yang Matang dalam mendepani masyarakat selepas bergraduat.

Cikgu masih ingat lagi antara aktiviti yang dilakukan semasa memegang jawatan PSUA MPP UPM adalah membuat satu kajian kepentingan keselamatan laluan pejalan kaki dimana dicadangkan pihak pengurusan untuk memasang lampu jalan, agar keselamatan mahasiswa terpelihara dan terjamin. Selama 3 bulan lamanya Cikgu menjalankan kajian dan melakukan plan kasar cadangan tersebut melalui MPP hinggakan keluarga 'bersungut' kerana Cikgu tak balik bercuti di kampung. Namun selepas bergraduat, perlaksanaannya dilakukan oleh UPM, mungkin secara kebetulan, tetapi Cikgu rasa puas kerana kebanyakan perlaksanaannya adalah mengikut seperti mana yang dicadangkan didalam paper work yang Cikgu buat.

Sebenarnya bukanlah Cikgu nak bercerita tentang kerja-kerja yang cikgu lakukan, tetapi sebenarnya ingin memaklumkan keterlibatan kita di dalam berpolitik, menyebabkan mahasiswa semakin matang dalam membuat sesuatu keputusan. Orang akan mempertikaikan kenyataan Cikgu dengan menyatakan, itu keterlibatan hanya dalam kampus bukan politik luar..... apa yang Cikgu ingin nyatakan pada masa tu Cikgu juga terlibat dalam beberapa demonstrasi, pilihanraya kecil dan lain-lain aktiviti kepartian.... Ok je.... Namun apa yang penting selain kematangan.... Cikgu juga berani membuat keputusan dan tidak takut didalam melaksanakan keputusan. Cikgu rasa, mana-mana pemimpin pelajar yang terlibat pasti akan bersetuju dengan pandangan Cikgu...

Oklah, mari kita lupakan pengalaman Cikgu, mari kita lihat pro dan kontra membenarkan perlaksanaan Mahasiswa Berpolitik di kampus. Cikgu suka membincangkan Kontranya dulu;

1. Pengabaian kepada pembelajaran - Namum berapa ramai pelajar yang tidak berpolitik juga mengabaikan pelajaran mereka. Sebenarnya pengabaian pelajaran adalah kehendak individu bukan salah berpolitik.
2. Pelajar lebih menjurus kepada politik Pembangkang - Persepsi yang salah. Siapa DSAI semasa di kampus, aktivis mahasiswa yang pro pembangkang... tetapi selepas bergraduat... beliau adalah ahli UmNooo bahkan pernah menjawat jawatan tertinggi sebagai TPM. Siapa dia Dato Sabrie Chik - beliau adalah pemegang biasiswa Institut Berakan ( Sekolah PAS ), semasa di kampus beliau merupakan aktivis mahasiswa yang agak aktif berpolitik, sekarang ni jadi Menteri UmNoooo lagi.... Siapa Saifudin Nasution..... antara Pengasas Jamaah Islam Kampus UPM.... tetapi selepas bergraduat..... menjadi ahli UmNoooo.....
3. Tu je kot kontranya kot.....

PRO
1. Melahirkan mahasiswa yang berani, matang dan optimis
2. Melahirkan Mahasiswa yang berpemikiran jauh dan matang.
3. Melahirkan Mahasiswa yang kreatif dll.
4. banyak lagi.....

OK.... persoalannya, adakah betul Mahasiswa tidak berpolitik selama ini.... BOHONG...LEBONG....PELAWAK.....

Semasa di kampus dulu, kalau ada team pembangkang...pasti ada team pro-kerajaan. Bahkan team pro-kerajaan ni biasanya dibantu, dibiayai oleh HEP (HEPA) sepenuhnya, bahkan diberikan sepenuhkan kemudahan dan pelbagai insentif lagi. GPMS .... satu nama NGO yang tidak asing lagi .... GPMS ni pro siapa.... UmNooo....!!! Ya betul..... Bahkan banyak lagi persatuan-persatuan di U yang dikatakan pro kepada Kerajaan. Ini tidak termasuk Kelab UmNoo Kaherah, UK dan lain-lain lagi...kelab UmNoooo yang ditubuhkan diluar negara.... Bahkan Kelab UmNOooo diluar negara TURUT dijemput sebagai perwakilan semasa Perhimpunan Agung UmNooo di PWTC lagi.... Apa ni......????? tapi inilah sikap "double standard" UmNooooo dalam memberikan kepercayaan kepada mahasiswa. Bersama ini Cikgu sertakan sekali Logo Kelab UmNoooo Kaherah yang terletak di Rumah Pahang di Kaherah Mesir yang Cikgu ambil sendiri semasa ke Kaherah baru-baru ini.


Comment

THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST

Post a Comment