Oleh SOFI WAHAB

Ketua Pemuda Kelab Penyokong PAS, Vincent Lee hairan dengan sikap orang Melayu Islam yang mengaku Islam tetapi tidak mahu menyokong parti Islam seperti PAS yang jelas berjuang untuk menegakkan Islam di negara ini.

"Macamana orang Islam yang mengaku Islam tetapi menolak negara Islam dan undang-undang Islam yang diperjuangkan PAS'.

"Saya orang Bukan Islam pun menyokong parti Islam, hairanlah" kata beliau.

Vincent berkata PAS terbukti menunaikan apa yang dijanjikan oleh mereka apabila tidak seorang pun pemimpin PAS Kelantan ditangkap kerana rasuah walaupun sudah 20 tahun memerintah Kelantan berbanding dengan negeri-negeri BN yang mana ramai sekali pemimpin dan pegawainya disiasat dan disabitkan dengan kesalahan rasuah."Itupun kalau tidak dilindungi oleh pihak-pihak tertentu sudah tentu ramai lagi yang akan disabitkan dengan kesalahan rasuah dan penyalahgunaan kuasa" kata Vincent.

Beliau berkata demikian pada ceramah anjuran Dewan Pemuda PAS Bukit Katil dan Pemuda PR di Pejabat PAS Bukit Katil malam tadi.
CIKGU AKAN KOMEN DALAM [[[ BERWARNA MERAH DI DALAM PERENGGAN ]]]


Isu royalti K'tan: Tok Pa bela Ku Li
Feb 21, 10 7:23pm

Pengedaran surat layang yang memburuk-burukkan ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah kerana menggunakan platform pembangkang untuk menyuarakan pandangan berhubung isu royalti minyak, tidak sepatutnya berlaku, kata pengerusi perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed

[[[ MEMANG KERJA ORANG UMnOOOOO MENABUR FITNAH ]]]]]

"Saya tidak bersetuju kerana memang terdapat perbezaan pendapat antara pemimpin tetapi ia boleh dibincang dan diperdebatkan melalui fakta sebenar," katanya.

[[[[[ YE KE BOLEH BERBINCANG MELALUI FAKTA SEBENAR.... ANTARA ANDA DAN KU LI... SIAPA YAGN LEBIH BOLEH DIPERCAYAI DAN DIYAKINI.... ANTARA ORANG YANG MENGUSAHAKAN SENDIRI ROYALTI DENGAN ORANG YANG TAK TERLIBAT...SIAPA LEBIH BERTANGGUNGJAWAB....
Mustapa yang juga menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata demikian selepas majlis penyerahan cek RM800,000 kepada Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Negeri Kelantan (MAIK), Datuk Kamaruddin Mat Zin.

Jumlah tersebut adalah untuk tujuan membayar elaun imam dan kakitangan masjid di Kelantan.

Tengku Razaleigh telah menyatakan pendiriannya mengenai royalti petroleum melalui platform pembangkang pada 28 Januari lalu di Stadium Sultan Mohamed IV, Kota Baharu, Kelantan.

Veteran Umno Kelantan yang juga bekas Pengerusi Petronas, dilaporkan berkata rakyat Kelantan berhak untuk mendapat royalti minyak.

Kenyataannya menimbulkan kekeliruan kerana Tengku Razaleigh adalah individu yang bertanggungjawab menandatangani perjanjian antara Petronas dan kerajaan negeri pada 1975 di bawah Akta 144 (Akta Kemajuan Petroleum 1974).

Kenyataan Tengku Razaleigh itu dilihat bertentangan dengan prinsip kerajaan dan parti.

Kerajaan pusat sebelum ini bersetuju membayar wang ihsan RM20 juta untuk dinikmati rakyat Kelantan mulai bulan depan.

Bayaran itu merupakan lima peratus daripada hasil pengeluaran gas di Medan Bumi Selatan, Blok PM301, yang berdekatan dengan perairan negeri itu, sejak Mei 2008.

Tahun lalu, kerajaan PAS Kelantan menuntut bayaran royalti RM2 bilion dari kerajaan pusat bagi operasi cari gali minyak di perairannya.

Bagaimanapun, menurut kerajaan pusat, Kelantan tidak layak untuk mendapat royalti kerana dua telaga minyak yang dipertikaikan itu terletak di kawasan 150 batu nautika dari perairan negeri itu.
[[[[ Inilah yang dikatakan BUTA Fakta dan BUTA Akta...... CUba le fahamkan betul2 hakikat akta Kemajuan Petroleum 1974 tu..... dan tolong baca juga Sejarah.....]]]]

Sementara itu, Bernama juga melaporkan bahawa Mustapa sedih apabila dianggap mengkhianati rakyat Kelantan kerana tidak memihak kepada kerajaan negeri yang diteraju PAS dalam menuntut royalti minyak.

[[[[[ Memang layak pun.... Kalau Tg Razaleigh yang juga seorang UmNoooo tetap mempertahankan fakta iaitu ROYALTI adalah HAK Kelantan... Kenapa Stopa pulak menolak Fakta yang menyatakan Royalti Hak Kelantan.... bukankah itu menunjukkan Stopa Pengkhianat.....????? ]]]]


Beliau diminta mengulas mengenai ceramah-ceramah yang diadakan penyokong PAS yang antara lain menyifatkan beliau sebagai pengkhianat dan menderhaka kepada rakyat Kelantan berhubung isu royalti minyak tersebut.

[[[[ Cikgu rasa bukan sekadar itu..... Rakyat Kelantan yang Bermaruah sepatutnya mencadangkan kepada Yang Maha Mulia TG Faris untuk menarik balik Kerakyatan Stopa dan juga Dato pada Stopa...kalaulah Dato tu dianugerahkan dari istana Kelantan..... Untuk apa Negeri Berdaulat Kelantan mempunyai seorang PENGKHIANAT seperti beliau dan Awang Adek....]]]]]]]

Mustapa menegaskan kerajaan persekutuan juga tidak pernah menganak tirikan Kelantan dalam agihan peruntukan pembangunan sepanjang negeri itu ditadbir PAS sejak 20 tahun lepas.

Katanya, beliau telah melakukan yang terdaya mengikut keupayaannya sebagai anggota kerajaan persekutuan sejak 1996 dalam memperjuangkan nasib rakyat Kelantan meskipun mereka ditadbir oleh parti PAS.

"Sebagai anak jati Kelantan, saya sanggup meluluskan peruntukan berpuluh juta ringgit bagi membiayai projek-projek pembangunan untuk kepentingan kerajaan negeri," katanya kepada pemberita selepas majlis perhimpunan bulanan warga jabatan-jabatan persekutuan.

Beliau memberi contoh antara projek pembangunan yang pernah diluluskannya ialah pembangunan Medan Tuan Padang bernilai RM1 juta, Pasar Siti Khadijah (RM3.3juta) dan Medan Usahawan Perbadanan Stadium Kelantan bernilai RM5 juta.

[[[[ Cuaba tanya balik ke Stopa....Ikhlas ke semua projek yang dibawa masuk ke Kelate tuh..... Berapa % Datuk dapat ???? Siapa kroni yang dapat...???? Kalau ianya betul2 ikhlas sekali pun.... Rakyat Kelate tetap mengucapkan terima kasih... tapi bukan kah itu MEMANG tTANGGUNGJAWAB beliau sebagai seorang Mneteri yang dipilih oleh Rakyat untuk membawa pembangunan...... Perlukah keikhlasan (kalaulah ikhlas) ini diungkit2 semula...ikhlas ke tu ???]]]]

"Saya amat sedih dan dukacita jika dalam begini saya masih dikatakan sebagai rakyat yang derhaka dan mengkhianati rakyat Kelantan kerana semata-mata tidak menyokong kerajaan negeri dalam tuntutan royalti minyak yang diperjuangkan kerajaan negeri ini," kata Mustapa yang juga ahli parlimen Jeli.


[[[[ Weih la Stopa..... betapa rendahnya IQ demo..... antara pembangunan dan MARUAH ...ianya adalah suatu yang berbeza sekali...... Isu Royalti adalah Isu Maruah.... Hak kita diambik oleh orang lain.... dinoda dan dikhianati......MEMANG ANDA PENGKHIANAT.....]]]]]]

Mengenai isu royalti itu, Mustapa berkata beliau telah membantu rakyat Kelantan mendapat wang ihsan yang bakal diagih pada Mac ini.

"Soal tuntutan kerajaan negeri untuk mendapatkan wang royalti itu tidak berbangkit lagi, yang pastinya rakyat akan mendapat faedah melalui wang ihsan, cuma kaedahnya berbeza," katanya.

Malah katanya peruntukan yang diberi kepada kerajaan negeri Kelantan adalah berkali ganda lebih banyak berbanding kutipan hasil yang diserah kepada kerajaan pusat.

[[[[ Hahah.... ko bercakap dengan orang asli boleh le..... yang diambik oleh Kerajaan Pusat jauh lebih banyak daripada yang diberikan..... Itu le hakikatnya kerana ...... KALAU TAK KENAPA KERAJAAN PUSAT TETAP ENGGAN MENYERAHKAN Royalti yang memang menjadi HAK Rakyat Kelantan.....Dasar PENGKHIANAT... tetap mempertahankan yang PALSU..... demi POLITIK...... ]]]]]]






Ulasan telah diberikan....




Kesalahan :::
1. BuKhairi - Sepatutnya Bukhari
2. Bathil - Sepatutnya Batil
3. Blogger - Sepatutnya Bloggers
Komen Cikgu Le...
1. Polis nampaknya semakin hilang sikap profesionalisme mereka.... selagi mana Boss mereka tidak Profesional
2. Rakyat semakin hilang rasa hormat kepada Polis
3. Mungkinkah Polis akan menjadi Mafia ???
4. Hari tu ada seorang pemuda kat kampung Cikgu... kena tangkap sebab dikatakan selipar nya sama macam yang penuduh tengok... apa jadi... kepala kemaluannya di ragum dengan playar.... lebam kepala member tu.... kesian...

5.... Polis, ingatlah kat dunia ni boleh le tunjuk hebat... TUNGGULAH balasan ALLAH kat Akhirat nanti....

Remaja lepasan SPM dakwa dibelasah polis
Vasugi Supramanian
Feb 19, 10
5:00pm
Malam 12 Feb adalah tarikh yang ingin dilupakan oleh seorang remaja buat selama-lamanya.

Pada malam itu, remaja berusia 18 tahun berkenaan mendakwa dia dibelasah oleh sekumpulan empat anggota polis yang tidak mengenalkan diri mereka.

“Waktu itu jam 10 malam. Saya sedang duduk besi penghadang di Stesen LRT Star di Sentul, menunggu ayah saya seperti biasanya. Tiba-tiba empat lelaki turun dari sebuah van. Mereka menghampiri dan kemudiannya membelasah saya serta menghumban saya ke dalam van. Ketika itu saya fikir yang saya diculik,” kata remaja lepasan SPM itu yang begitu trauma dan meminta identitinya dirahsiakan.

Dia mendakwa kumpulan lelaki itu menerpa ke arahnya tanpa berkata apa-apa lalu memukulnya. Seorang daripada lelaki itu kemudian 'duduk' di atas mukanya sebelum dia diheret ke balai polis Sentul.

Remaja itu memberitahu Malaysiakini keempat-empat lelaki tidak mengenalkan diri mereka sebagai anggota polis sebelum membelasahnya.

“Saya sebegitu takut dan menjerit meminta tolong, sedangkan saya tidak tahu yang mereka itu adalah polis.”

Di balai polis berkenaan, remaja itu mendakwa dia dilayan sebagai seorang penjenayah semasa disoal-siasat dan sering-kali dipukul. Dia ditanya tujuannya berada di stesen LRT ketika itu dan sama ada dia seorang penagih dadah ataupun seorang peragut.

Remaja itu mengalami kecederaan pada rusuk, perut dan juga mukanya.

Pada hari kejadian itu, ayah kepada remaja berkenaan berkata dia cuba menelefon anaknya sebanyak dua kali di telefon bimbitnya. Pada kali kedua seorang polis menjawab dan memaklumkannya mengenai penahanan anaknya itu.

Remaja itu berkata dia dibebaskan sejurus ketibaan ayahnya dan ujian air kencing yang dijadualkan juga dibatalkan.

“Apabila ayah saya bertanya kepada polis, seorang daripada anggota polis berkata saya diheret kerana cuba melarikan diri daripada ditangkap,” katanya lagi.

Remaja lepasan SPM itu berkata bapanya membuat laporan polis pada keesokkan hari di balai polis Sentul dan sehingga hari ini tiada tindakan dijalankan.

Beliau juga membuat aduan kepada akhbar arus perdana tetapi tiada yang melayan e-mailnya. Justeru, beliau menghubungi Malaysiakini.

Bapanya menuntut wang pampasan RM75 sebagai bayaran perubatan anaknya yang mendapat rawatan daripada sebuah klinik swasta dan juga kos atas kerosakan telefon bimbit, baju, seluar dan jaket anaknya itu.

OCPD Sentul, Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan laporan ini tetapi tidak mahu mengulas.
KOMEN CIKGU DI DALAM TULISAN MERAH...

Seks haram: Hentikan 'wabak' merotan
Feb 18, 10 11:55am

Tindakan Jabatan Penjara merotan tiga perempuan Islam atas kesalahan mengadakan persetubuhan haram dianggap satu diskriminasi terhadap wanita.

Sisters in Islam (SIS) mendakwa tindakan merotan itu mencabuli hak sama rata dan tiada diskriminasi yang dijamin oleh perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah. [[[[[[ HAK ALAH.... MENCABULI HAK SAMA RATA MENGIKUT PERLEMBAGAAN... BAGAIMANA PULA DENGAN MENGIKUT ISLAM... Ko Ni Islam ke tidak.... sibuk ikut peraturan DUnia.... PERATURAN Akhirat/Hukum Allah MACAMANA ????

Dalam kenyataan akhbarnya hari ini, Pengarah Eksekutif SIS Hamidah Marican (kiri) berkata memandangkan beberapa isu syariah berhubung perlaksanaan hukuman seperti kes Kartika Sari Dewi Shukarnor yang masih belum selesai, tindakan kerajaan itu dipertikaikan.

“Dengan melaksanakan hukuman itu, secara tidak langsung, ia menggambarkan kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan umum, katanya

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan tiga pesalah wanita itu bersama empat lagi pesalah lelaki dihukum sebat mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram).

Hukuman berkenaan dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara Disember 2009 hingga Januari tahun ini..

SIS menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluaraga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (kanan) untuk segera bertindak bagi mengatasi masalah yang timbul akibat hukuman merotan itu dan juga kes Kartika.

Kerajaan juga, menurut beliau perlu mengkaji semula sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana ia mencabuli prinsip hak asasi manusia antarabangsa yang menganggap merotan sebagai hukuman yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan memalukan. [[[[ Wei lah.... --- Mencabuli prinsip hak asasi manusia yang menganggap merotan sebagai hukuman yang Kejam.... --> Maknanya Koo kata hukuman ALLAH tu Kejam, zalim.... ??? Macamtu.... nampaknya ko ni kena mengucap le minah ooooiiiii.... jatuh shahadah tu..... ]]]]]

'Rotan tidak efektif' [[[[ Rotan tidak efektif...... hahaha... nampak sangat ko ni tak baca fakta sejarah dan sains.... kajian menyatakan bahawa dengan cara merotan ... akan mampu menyembuhkan pesakit aids...... Selain dari tu ... apa cara yang efektif..... nyatakan..........]]]]

“Kajian juga menunjukkan merotan bukan hukuman yang efektif bagi menjamin kesalahan jenayah seksual atau keganasan tidak akan berulang,” katanya. [[[[[[ Weilah minah.... cuba ko nyatakan apa hukuman dunia ciptaan ko yang efektif ???? Tak ada ke banduan, penagih dadah yang tidak kembali ke penjara atau menagih semula walaupun tak dirotan ???? Come onnn le Sis.... berpijak le di bumi yang nyata....]]]]]

Turut membidas tindakan merotan oleh kerajaan ialah Persatuan Badan Bertindak Wanita (Awam).

Dalam kenyataan akhbarnya, Awam menuntut Menteri Dalam Negeri menjelaskan mengapa hukuman dijalankan secara rahsia.

Presidennya, Sofia Lim Siu Ching berkata hukuman itu dijalankan dengan niat jahat dan bertentangan dengan kepentingan awam yang mendapat perhatian seluruh dunia.

"Menteri Dalam Negeri perlu menjelaskan mengapa hukuman dijalankan tergesa-gesa sedangkan beberapa persoalan berhubung kes Kartika masih belum selesai," katanya.

Tamatkan 'wabak' merotan

Kumpulan hak

asasi manusia antarabangsa, Amnesty International (AI) juga mahukan Malaysia menamatkan segera apa yang dilabelkan mereka sebagai 'wabak merotan'.

AI juga mendakwa pihak berkuasa di negara ini telah merotan ribuan lelaki selain kes berprofail tinggi tiga wanita berkenaan.

Kumpulan yang berpangkalan di London itu berkata lebih 35,000 orang, kebanyakan mereka bukan rakyat Malaysia - dirotan atas kesalahan imigresen sejak 2002.

Menurut timbalan pengarah Asia-Pasifik AI, Donna Guest "ribuan kes berkenaan merujuk kepada wabak merotan yang mula berleluasa di Malaysia."

"Kerajaan Malaysia perlu menghapuskan hukuman merotan yang memang kejam dan zalim tanpa mengira apa jua kesalahan mereka," Katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Hukuman kuno

Majlis Peguam dengan keanggotan 13,500 ahli juga membidas tindakan merotan tiga wanita berkenaan.

Menurut badan perundangan itu, ahli-ahlinya telah meluluskan satu resolusi tiga tahun yang menolak sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana beranggapan ia hukuman kuno dan tidak selaras dengan konsep masyarakat penyayang.

Pendapat kami selaras dengan norma-norma hak asasi antarabangsa yang membantah hukuman merotan dan juga hukuman membabitkan bentuk jasmani yang dianggap kejam, tidak berperikemanusiaan serta memalukan.," kata pengerusinya, Ragunath Kesavan (kanan).

Tambahnya lagi, hukuman merotan ke atas wanita adalah juga bertentangan dengan Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

"Adalah memeranjatkan, kerajaan hanya mengumumkan perkara itu (merotan tiga wanita berkenaan) setelah hukuman sudah dilaksanakan," katanya juga dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

[[[[ Kalau yang komen tu orang bukan Islam.... ok lah... Cikgu terima kerana mereka kafir dan tak nampak hikmah di atas segala kejadian ALLAH.... ni yang mengaku Islam...pakai tudung lagi..... Muslimkah lagi mereka ini....???]]]]

Ulasan Cikgu akan di buat di hujung petikan rencana.....

Penulis blog: Waspada dominasi 'geng' T'ganu
Jimadie Shah Othman
Feb 17, 10
7:34pm
PAS perlu bimbang terhadap dominasi pemimpinnya dari Terengganu – atau dikenali sebagai 'geng Terengganu' – yang didakwa mengawal tindakan politik presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kata seorang penulis blog popular.

Tulang Besi atau nama sebenarnya Abdul Rahman Talib – yang sering mendedahkan isu-isu dalaman PAS - berkata kumpulan tersebut mampu menguasai parti ekoran kedudukan 'strategik' mereka.

“Ini luahan beberapa ahli jawatankuasa PAS yang saya kenal, bahawa idea (kerajaan perpaduan) ini dipersetujui mereka yang dulunya menjadi pemimpin di PAS Terengganu, atau saya panggil geng Terengganu.

“Nama-nama seperti ustaz Abu Bakar Chick, Haron Taib, idea perpaduan, muzakarah (PAS-Umno) ini disokong mereka. Dan yang saya risau, presiden lebih suka menyokong kehendak-kehendak geng Terengganu daripada kehendak majorotiti ahli jawatankuasa,” katanya.

Abdul Rahman berkata, beliau difahamkan, dalam kes tindakan terhadap pesuruhjaya PAS Selangor Dr Hasan Ali yang dikritik mursyidul amnya Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai antara “beberapa kerat pemimpin bermasalah”, hanya Abdul Hadi dan beberapa pemimpin Terengganu yang mempertahankannya.

“Jadi presiden hanya melebihkan geng Terengganu. Sebab itu setiausaha agung Datuk Mustafa Ali pernah keluarkan kenyataan (bahawa) keputusan dibuat sebulat suara. Kalau diambil undi, agenda kumpulan Terengganu akan ditolak,” katanya.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini baru-baru ini, Abdul Rahman yang konsisten menentang keras idea kerajaan perpaduan dan muzakarah PAS-Umno berkata, penguasaan kumpulan tersebut berleluasa terutamanya di pejabat presiden.

“Tengok dalam pejabat presiden itu, semua orang Terengganu, (setiausaha politik) Dr Samsuri Mokhtar, setiausaha itu, setiausaha ini semuanya orang Terengganu,” katanya yang mengaku menjadi ahli PAS kawasan Lembah Pantai.

Penguasaan pemimpin-pemimpin Terengganu di peringkat pusat PAS, antaranya di kerusi presiden, setiausaha agung, Dewan ulama, Dewan Pemuda, akhbar organ parti Harakah dan unit IT PAS, sentiasa disebut-sebut.

Kumpulan tersebut yang sering dikaitkan dengan idea kerajaan perpaduan dengan Umno sering diperolokkan di blog sebagai kumpulan 'kerajaan perpaduang' - sebutan menurut loghat Terengganu.

Nama Abdul Rahman, seorang perunding perniagaan di luar negara mula menjadi perhatian banyak pihak selepas mendedahkan beberapa siri pertemuan PAS-Umno selepas pilihan raya umum lalu.

Beliau yang sering menyerang Dr Hasan kerana tindakannya yang didakwa tidak menguntungkan Pakatan Rakyat pernah berkhidmat sebagai penceramah motivasi tersebut selama dua tahun sehingga 2007 – yang menjadikannya 'orang dalam'.

KEPADA Tulang Besi :

Bercakaplah dengan fakta akal, bukan dengan Nafsu kebencian ......
Kepimpinan PAS majoriti bermula di Terengganu dan Kelantan, bahkan yang lebih dikenali di Malaysia adalah daripada Terengganu.

Populariti mereka yang dinyatakan TB adalah disebabkan perjuangan mereka yang telah lama, bermula dari hayat awal mereka dan insyallah hingga hayat akhir mereka... TB baru belajar berjuang..... (itu pun kalau berjuanglah, entah2 sebagai duri dalam daging, gunting dalam lipatan ) dah sibuk mengata, mengutuk kepimpinan yang telah banyak berkorban. Cikgu CABAR TB,

1. Berikan 10 sumbangan TB kepada perjuangan PAS, selain mengutip sumbangan orang utk pergi program
2. Berikan 10 ujian dan kesusahan yang dilalui TB

Kalau dapat beri 5 pun dah kira ok le....

Kepada TB...... Tok sah lah nak mempertikaikan sumbangan orang lain.... Takya apa sumbangan anda SELAIN daripada memporak peranda dan mengadu domba di dalam Jamaah..... Jangan jadi PENGKHIANAT ISLAM.....
PAS Mahu SPRM Siasat Bagaimana Umno Boleh Gunakan UiTM Pahang Untuk Konvensyen Politik

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mempersoalkan tindakan Umno Pahang yang mengunakan fasiliti milik rakyat iaitu Universiti Teknologi Mara (UiTM Jengka, Pahang) untuk program Konvensyen yang bakal dirasmikan oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak. Seramai 2000 orang ahli Umno Pahang dijangka akan berkampung di UiTM Jengka hujung minggu ini.

Konvensyen Umno Pahang diadakan dari 19-21 Februari ini merupakan program politik yang jelas bertentangan dengan Akta UiTM 174 yang tidak membenarkan program politik diadakan didalam Universiti berkenaan. Walaupun ada peruntukan 'dengan kebenaran Menteri' tetapi kebenaran yang diberikan itu boleh dipertikaikan kerana selama ini UiTM begitu keras menolak Mahasiswa dan kakitangannya melibatkan diri dalam politik apalagi membenarkan program politik didalam kampusnya. Kalau dengan alasan sudah mendapat restu Menteri, jawapan itu juga boleh dipersoalkan kerana Menteri Pengajian Tinggi juga adalah Ahli Majlis Tertinggi Umno.

PAS mahu bertanya kepada Naib Canselor UiTM, berapakah Umno bayar untuk mengunakan fasiliti rakyat itu. Sebelum ini sudah ada rekod bahawa Umno merupakan parti yang culas dan suka mengambil kesempatan dalam mengunakan fasiliti rakyat. Malah pada tahun lepas, Umno pernah diheret ke Mahkamah oleh Syarikat Elegant Advisory Sdn Bhd kerana gagal membayar hutang sebanyak RM 218 juta semasa pilihanraya 2008. Apakah Umno mengunakan fasiliti UiTM secara berbayar atau percuma. Jika berbayar, berapakah nilai sewaan dewan-dewan dan asrama yang mereka gunakan .

Sampai bilakah UiTM mahu membiarkan dirinya terus menerus menjadi hamba kepada Umno. Rakyat sudah jelak melihat Umno memperkudakan UiTM, dimana UiTM tanpa segan silu mengarahkan Mahasiswanya menjadi petugas semasa Persidangan Umno setiap tahun di PWTC.

PAS kesal kerana dalam keadaan ekonomi dan dana Kerajaan yang gawat ini, Umno masih mahu menambahkan beban perbelanjaan. PAS mahu Jabatan Audit Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat status pengunaan UiTM Pahang sebagai lokasi program Konvensyen Umno ini.

Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat
Menang Sorak Kampung Tergadai - Pak Pandirkah Melayu Terengganu....




  • KUALA TERENGGANU – Setelah dua tahun Kuala Terengganu diisytihar sebagai Bandaraya, tidak banyak perubahan yang dapat mewarnai kehidupan warga ‘Bandaraya Warisan Pesisir Air’ itu.

    Ramai yang terus hidup miskin lagi dhaif , sehingga terpaksa ‘melupakan’ perasaan malu dan ‘tidak kesah’ tentang maruah dan harga diri akibat kehidupan yang semakin tersepit.

    Satu sketsa ‘kesempitan hidup’ yang menyedihkan khususnya kepada orang Melayu, pernah hangat diperkatakan berlaku pada tahun 2006, berulang kembali pada malam menjelang Tahun Baru Cina, 13 Februari, 2010.

    Malangnya Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin pulang awal ke Kuala Lumpur selepas merasmikan dua proram ‘Umno Juara Rakyat’ di Besut dan Kuala Terenggan.

    Sekiranya Tan Sri Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri 1Malaysia bermalam di Kuala Terengganu, nescaya beliau boleh melihat senario kehidupan yang pasti mempersoalkan, apakah Umno benar-benar juara kepada orang-orang Melayu.

    Pada 31 Januari, 2006, sebuah akhbar media perdana dipetik, memaparkan kesah sekumpulan ibu tunggal sanggup ‘berselepoh’ dari pagi hingga malam sambil menadah tangan di depan sebuah To’kong di Kampung Cina, Kuala Terengganu sehari sebelum sambutan Tahun Baru Cina pada tahun itu.

    Kejadian yang sama berlaku pada malam Tahun Baru Cina dua hari yang lalu, di To’ Kong yang sama dan Kampung Cina yang juga sama.

    Kamera wartawan Buletin merakamkan beberapa foto, betapa ketika orang ramai lalu lalang, ‘orang Melayu’ berkenaan duduk atas jalanraya menunggu-nunggu umpama ‘peminta sedekah’.

    Lihat gambar-gambar lagi layari www.buletinonline.blogspot

  • Kapal selam: Lagi episod aib negara | Print | E-mail
    Nazri Abdullah
    KUALA LUMPUR, 12 Feb: Kerosakan kapal selam pertama negara, KD Tunku Abdul Rahman sehingga tidak boleh menyelam antara satu lagi episod yang mengaibkan sistem pertahanan negara apatah lagi ianya baru lima bulan tiba di perairan Malaysia.

    Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, selain meyedihkan, ianya juga satu lagi rekod buruk sistem penting negara yang memerlukan siasatan rapi dilakukan bagi mengenal pasti punca sebenar berlakunya keadaan tersebut.

    "Ini sudah tentu ada kaitan dengan hasil pembelian yang tidak ikut spesifikasi, kita pertikai pihak yang buat perundingan dan pihak yang membeli," katanya ketika dihubungi Harakahdaily pagi ini.

    Beliau juga tidak menolak kemungkinan berlaku unsur penyelewengan dan rasuah dalam urusan pembelian kapal selam tersebut.

    "Kita minta satu kertas putih dibentangkan di parlimen, kenapa sering berlaku perkara begini pada sistem pertahanan negara kita, terlalu banyak penyelewengan dan ketidakcekapan dalam pembelian ini," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

    Semalam, Panglima Tentera Laut, Jeneral Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar mengesahkan kapal selam KD Tunku Abdul Rahman mengalami kecacatan pada komponen (defect high pressure air blowing) yang boleh menjejaskan keselamatan kapal berkenaan jika ia menyelam.

    Kerosakan mekanikal pada kapal Scorpene binaan Perancis bernilai RM1 bilion itu dikesan pada 17 Januari lalu ketika kerja penyelenggaraan dilakukan di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Teluk Sepanggar, Sabah.

    Katanya, ia adalah kerosakan kedua selepas kerosakan komponen Forward Seawater Cooling System (bahagian sistem penyejuk air laut) pada tahun lalu selepas aset TLDM itu menyertai Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2009 di Langkawi.

    Ekoran itu kapal selam terbabit dinasihatkan untuk tidak menyelam kerana dikhuatiri membahayakan.

    Kelmarin, sebuah akhbar berbahasa Inggeris melaporkan kapal selam pertama negara itu gagal menyelam berikutan masalah teknikal yang dialami sejak tiga bulan lepas.

    KD Tunku Abdul Rahman atau Scorpene merupakan kapal selam jenis tempur konvensional yang berkemampuan membawa 10 torpedo dan 30 pemusnah periuk api.

    Ia mampu beroperasi mengawasi perairan negara pada kedalaman 100 hingga 200 meter.

    Antara kelengkapan Scorpene ialah enam tiub peluru berpandu yang boleh dilancarkan serentak iaitu peluru berpandu anti kapal permukaan dan torpedo anti kapal selam.

    1:08 AM | 0 comments |


    Pulau Pinang Maju, Umat Islam dan Melayu terbela di bawah Pakatan Rakyat

    Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Pakatan Pulau Pinang kerana berjaya menunjukan prestasi yang begitu membanggakan selepas mentadbir negeri pulau mutiara itu sejak dua tahun yang lalu.

    Hasil negeri

    Walaupun Barisan Nasional yang kalah dalam Pilihanraya Umum 2008 cuba untuk menaburkan fitnah bahawa Pakatan tidak mampu tadbir negeri itu dengan baik, namun rakyat akhirnya dapat melihat sendiri bagaimana cekapnya pemerintahan dibawah Pakatan.

    Pada 2007, Kerajaan BN mensasarkan Belanjawan 2008 mengalami defisit RM35 juta tetapi sebaik sahaja Kerajaan bertukar kepada Pakatan belanjawan itu mengalami lebihan RM88 juta, iaitu lebihan paling tinggi dalam sejarah Pulau Pinang.

    Bagi Belanjawan 2009 pula, anggaran defisit dibuat sebanyak RM40 juta tetapi pemerintahan Pakatan sekali lagi memberikan hasil dengan lebihan RM77 juta.

    Peruntukan Untuk Institusi Islam

    Pada 2008 peruntukan untuk hal-ehwal Islam yang dibuat oleh Kerajaan BN dalam belanjawan tahun sebelumnya hanya bernilai RM12.5 juta, namun pada pembentangan belanjawan tahun 2008 Kerajaan Pakatan telah menambah kepada RM20.5 juta untuk peruntukan 2009.

    Pada pembentangan Belanjawan 2009 peruntukan meningkat lagi kepada RM24.3 juta untuk 2010. Jumlah ini adalah peruntukan tertinggi yang pernah dinikmati oleh intistusi Islam di Pulau Pinang selama ini.

    Kerajaan Pakatan juga memberi pengiktirafan kepada para huffaz dengan memberikan peruntukan RM1.5 juta setiap tahun kepada sekolah-sekolah agama rakyat.

    Kontraktor Melayu tidak diabaikan

    Dakwaan Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang yang dikuasai Umno bahawa Melayu dipinggirkan dalam agihan projek dinegeri itu adalah tidak benar.

    Pada 2008, 78 Kontraktor Melayu, berbanding 35 kontraktor bukan Melayu telah menerima projek melalui sebut harga. Satu kontraktor Melayu dan satu kontraktor bukan Melayu masing-masing telah menerima projek melalui tender terbuka.

    Pada 2009, 89 kontraktor Melayu diterima untuk projek melalui sebut harga dan bilangan kontraktor bukan Melayu yang diterima berkurangan kepada 19 syarikat sahaja.

    Pada tahun yang sama, projek yang diberi kepada Kontraktor Melayu melalui tender terbuka bertambah kepada 45 syarikat dan bukan Melayu 6 Syarikat.

    Peningkatan yang ketara ini membuktikan Kerajaan Pakatan masih menghormati hak kaum Melayu dan tidak menafikan hak kaum lain. Keutamaan pemberian projek adalah bergantung kepada kelayakan, kemampuan dan kesungguhan yang ditunjukan oleh pemohon tanpa mengira kaum mereka.

    Inilah bukti kesungguhan, dan iltizam pembangunan yang dilaksanakan hasil dari kepercayaan rakyat dalam Pilihanraya lalu. Pakatan sesekali tidak akan mensia-siakan harapan dan amanah rakyat apabila mentadbir mana-mana negeri.

    PAS berharap akan kejayaan ini dapat diteruskan dan rakyat dinegeri berkenaan dapat memberikan keyakinan serta mandat yang berterusan kepada Pakatan untuk penggal yang akan datang.

    Ust. Idris Ahmad
    Ketua Penerangan PAS Pusat

    Kepada mana-mana individu yang berminat, boleh menghubungi MAMPAT untuk mendapatkan bekalannya. Harga di pasaran adalah RM 10 sahaja. Hubungi staff MAMPAT di talian 013-9328685 (Azmi)




    Cikgu Petik daripada TKO
    Renungkanlah...fikirkanlah..... bertindaklah...


    "Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

    Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

    Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

    Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

    Panadol adalah sejenis "painkiller", semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

    Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembeda han . Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

    MB TRG (DATO’ AHMAD SAID)

    Malaysiakini, 23 April 2008

    - Permintaan supaya dikembalikan wang royalti itu adalah permintaan rakyat Terengganu

    - selama ini projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan pusat, menggunakan wang ehsan tidak dimaklumkan kepada kerajaan negeri

    - ada di antara projek-projek terbabit tidak memberi manfaat atau keuntungan kepada rakyat negeri Terengganu.

    - "Wang ehsan ini banyak digunakan untuk pembinaan jalanraya tetapi ini tidak menguntungkan rakyat,"

    - "Ini kerana kerajaan negeri terpaksa membiayai kos penyelenggaraan manakala kerajaan pusat mendapat hasil dari cukai jalan.

    - wang ehsan itu juga digunakan untuk membiayai penganjuran Monsoon Cup setiap tahun, walaupun ia tidak menguntung.


    Utusan Malaysia, 21 April 2008

    - sejak DKKP diperkenalkan, semua projek yang menggunakan peruntukan itu disalurkan terus melalui kementerian-kementerian terbabit untuk ditentukan dan dilaksanakan tanpa merujuk kepada kerajaan negeri. (Dana Khas Kerajaan Persekutuan)

    - “Ini menyebabkan ada projek yang dilaksanakan gagal memberi impak yang diharapkan kerana tidak mengambil kira keperluan penduduk tempatan

    - Kadang kala ada projek yang dilakukan oleh kementerian yang kerajaan negeri tidak tahu. Kita hanya mengetahui tentang projek itu apabila ia mempunyai masalah, tanah ditarik balik dan sebagainya. Ini berlaku sebab terlalu banyak pihak yang menguruskan wang royalti kerana ia adalah wang ihsan

    - “Dengan kos yang tinggi, (projek itu) tidak memberi keutamaan kepada rakyat kerana orang lain yang tentukan... bukan kita sedangkan kita tuan rumah,'' ujarnya

    -

    TUN ABDULLAH BADAWI

    Bernama, 14 Jun 2008,

    - “Kerajaan Persekutuan membuat keputusan untuk kembalikan wang royalti minyak kepada Terengganu dan butiran, prosedur serta langkah yang diambil itu akan ditetapkan apabila perbincangan dengan kerajaan Terengganu diadakan,”

    - Abdullah berharap dengan pemberian semula royalti minyak itu, kerajaan Terengganu dapat menguruskan wang berkenaan dengan baik dan membuat perbelanjaan berhemah dalam melaksanakan projek-projek pembangunan di negeri itu.

    - Saya yakin boleh (kerajaan Terengganu uruskan wang royalti itu dengan baik). Kalau kita dah ada wang, pandai-pandailah uruskan kerana kita akan menghadapi pelbagai situasi yang memerlukan perbelanjaan yang kadangkala lebih daripada kita jangkakan


    NAJIB

    BERNAMA, 13 DISEMBER 2009 (tarikh Serah cek kpd Trg)

    - Ketika berucap, Najib berkata jemaah menteri berpendapat royalti minyak itu perlu diserahkan sepenuhnya kepada kerajaan negeri Terengganu dalam menguruskan serta melaksanakan pelbagai program pembangunan di negeri berkenaan.

    - Saya harap wang royalti minyak ini digunakan secara baik untuk melaksanakan pembangunan dan pembaharuan. Kita mahu rakyat Terengganu miskin dan kemiskinan tegar dihapuskan. Kita mahu kerancakan ekonomi di Terengganu berterusan

    Bernama, 13 Januari, 2009,

    - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata rakyat negeri Terengganu bakal menikmati royalti hasil minyak mencecah RM3 bilion setiap tahun sekiranya harga bahan api itu naik di pasaran.

    - Beliau berkata janji kerajaan pusat untuk memulangkan kembali wang royalti minyak ke pangkuan rakyat Terengganu sudahpun ditunaikan dan itu melambangkan keikhlasan kerajaan pusat.

    - Cek wang royalti berjumlah RM408.6 juta saya serah sendiri kepada Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said. Ini melambangkan keikhlasan kita.

    - Tahun depan, kalau ada rezeki, harga minyak naik, rezeki rakyat Terengganu akan bertambah. Sekurang-kurangnya RM1.6 bilion hingga RM3 bilion akan jadi milik rakyat Terengganu.

    [[[[ Apa la.... tak malu ko.. dok offer gok ke Kerajaaa Kelate nak bui duit Ehsan..... ]]]]

    Wang ehsan: Tawaran pada Kelantan masih terbuka



    Walaupun kerajaan Kelantan telah menolak tawaran menyertai jawatankuasa pengurusan wang ehsan namun peluang itu masih lagi terbuka buat kerajaan negeri untuk menyertainya demi masa depan rakyat secara keseluruhan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

    Beliau berkata kerajaan negeri perlu memikirkan secara serius penolakan itu kerana yang menjadi mangsa adalah rakyat Kelantan yang sememangnya mahukan pembelaan dan pembangunan.

    [[[[ Siapa yang akan menjadi mangsa @ UmNoooo Kelate yang tak dapat pitis....???? Kalau betul le STOPA nak membela dan membangunkan Kelate.... sepatutnya diberikan Royalti sahaja macam yang Ku Li kata.... bukannya Ehsan.... Kerana Duit Ehsan seperti mana yang berlaku di Terengganu.... Duit Ehsan sangat mudah DI SALAHGUNAKAN dan di songlap kerana Ianya tidak di audit,.... ]]]]]]

    "Tawaran untuk sertai jawatankuasa ini masih terbuka buat kerajaan Kelantan dan jika masih menolak ia akan merugikan rakyat Kelantan.

    "Kalau ada wakil kerajaan negeri, wakil itu boleh menentukan keutamaan dalam sektor tertentu untuk membelanjakan wang ihsan yang akan diterima pada Mac ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pertemuan dengan pengetua Kelantan di Kota Bharu, hari ini.

    [[[[ Sebagai apa .... PAK PACAK.... Tunggul mati.... boleh buat keputusan ke ??? Come onnn le Stopa, Jangan nanti " Menang Sorak, Kampung Tergadai....]]]]]

    Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini bertegas kerajaan negeri yang diketuainya itu tidak akan menerima pelawaan menyertai jawatankuasa berkenaan kerana tidak berpuas hati dengan pemberian wang ehsan yang bukannya royalti petroleum.

    Sebelum itu Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata kerajaan pusat mempelawa kerajaan negeri melalui wakilnya untuk berada dalam jawatankuasa tersebut bagi pengagihan wang ihsan secara telus terhadap rakyat.

    Mustapa yang juga pengerusi badan perhubungan Umno Kelantan, pada 26 Jan lalu mengumumkan kerajaan pusat bersetuju memberikan wang ihsan sebanyak RM20 juta kepada Kelantan pada Mac ini namun jumlah itu juga dipertikaikan oleh kerajaan negeri.

    Mengulas isu itu lagi Mustapa menjelaskan beliau telah diberi restu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk mengumumkan jumlah wang ihsan itu baru-baru ini.

    "Ini bukan keputusan saya seorang kerana keputusan ini diambil secara bersama oleh kerajaan pusat dan juga Petronas dan isu ini tidak perlu dipolitikkan oleh sesetengah pihak," katanya yang mengulas kenyataan exco kanan kerajaan negeri Datuk Husam Musa yang mempertikaikan mengapa jumlah itu tidak diumumkan perdana menteri sendiri.

    Beliau juga berkata isu wang royalti yang ditimbulkan itu sebenarnya tidak menjejaskan keadaan keselamatan di Kelantan tetapi salah faham dan fitnah mengenai isu tersebut bagaimanapun perlu dihentikan segera.



    "Banyak berlaku salah faham dan fitnah termasuk mengaitkan diri saya dan (Senator Datuk Dr ) Awang Adek seolah-olah kami ini pengkhianat kepada rakyat Kelantan," katanya.


    [[[[ Tepat sekali... Memang Anda Pengkhianat Rakyat Kelantan...... tahu tak pe.... ingat.... generasi akan datang akan kenang anda sebagai Pengkhianat Bangsa dan Rakyat Kelantan.... seperti mana Komunis.....]]]]]

    - Bernama