Kami lebih pandai urus wang minyak: Nik Abdul Aziz

KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membidas kenyataan sesetengah menteri Pusat yang menganggap Kerajaan Negeri tidak berkeupayaan mengurus wang royalti minyak.

Menurutnya, beliau lebih tahu keupayaan pentadbiran negeri yang bersih dari gejala rasuah dan mampu menguruskan wang hasil minyak negeri lebih baik berbanding dengan apa yang dilakukan Barisan Nasional (BN).

“Kami lebih pandai, jauh lebih pandai (dari BN). Kami tak ada rasuah, stadium dan masjid tidak pernah runtuh, yang menyebabkan runtuh itu kerana tidak pandai,” katanya hadir melawat ke Kolej Yayasan Islam Kelantan di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek yang menyatakan Kerajaan Pusat tidak memberi wang royalti disebabkan bimbang cara pengurusan Kerajaan Pas Kelantan.

Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas berkata, Kerajaan Pusat harus menyedari Kelantan mempunyai kerajaan sah dan berhak menerima wang hasil keluaran perut bumi negeri ini.

“Kelantan ada kerajaan, ada raja, ada bendera, ada Dewan Undangan Negeri. Kenapa mereka bertindak seolah-olah negeri ini tidak ada kerajaan,” katanya.

Dalam masa yang sama, Nik Abdul Aziz turut membidas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang disifatkan lebih dahulu berpolitik dalam urusan pemberian royalti minyak.:

Katanya, bukti sudah jelas apabila Kerajaan Persekutuan mengadakan undang-undang semata-mata untuk menyekat hak royalti Kelantan sedangkan ia tidak berlaku kepada negeri Terengganu yang ditadbir oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Sementara itu, Nik Aziz berkata, beliau sedia menerima apa sahaja nama pemberian hasil minyak Kerajaan Persekutuan dengan syarat ia harus disalurkan kepada Kerajaan Negeri tanpa melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP).


KOMEN CIKGU

Cikgu agak tertarik untuk mengulas komen TGNA pada hari ini. Kenyataan TGNA menyatakan PAS sehingga kini bebas dari Rasuah dan mampu mentadbir sangat2 cikgu setuju. Masa PAS Terengganu di bawah pentadbiran TGHH dulu pun keadaannya sama juga.

Kejadian banggunan runtuh kerana kegagalan UmNoooo Trg menyelia adalah TEPAT dan JITU.... Ala.... Umnooo jangan berdalih le.... macam yang cikgu ulas semalam..... UmNoooo sebenarnya lebih SENTIMEN kerana inginkan KEKEYANGAN Perut.... sampai sanggup GADAIKAN "Hak & Maruah Rakyat Kelantan" kerana Politik.....

Comment

THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST

Post a Comment