Salam.....
Hari ini 13 Ogos 2009 adalah tarikh surat Arahan pengosongan Permis Banggunan di Jalan Bandar dan Jalan Banggol, kerana mereka di beri notis untuk mengosongkan permis pada tarikh 13 Julai 2009 walaupun sekumpulan lagi menerima surat arahan pengosongan pada 15 Julai 2009. Namun alhamdulillah, sehingga Skuad Mampat meninggalkan kawasan permis, tiada tanda-tandan tindakan perobohan akan dilakukan....

Dikesempatan ini, MAMPAT ingin melakarkan kronologi bermula daripada perjanjian awal lagi. Tak semua orang yang tahu, bahkan kami difahamkan Dato' MB Terengganu juga dilaporkan tidak diberikan taklimat yang sebenar sehinggalah mengeluarkan kenyataan akhbar yang tidak tepat.

Berikut Adalah Kronologi Kejadian

1. Dalam sekitar tahun 1994-1995, para peniaga telah ditawarkan oleh Menteri Besar pada masa itu iaitu Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad untuk Kerajaan Negeri mengambil alih ( membeli ) kawasan permis tetapi telah ditolak. Namun beberapa siri rundingan telah dibuat, melalui 2 kaedah iaitu melalui bekas YB Binjai iaitu Tn Hj Ahmad Omar (UMNO)dan YB Bandar Wong Foon Meng (MCA. Akhirnya persetujuan dibuat untuk membenarkan pengambilalihan (dijual) kepada Kerajaan negeri tetapi dengan beberapa JANJI....... antaranya ;

i. Semua peniaga tidak akan diarahkan pindah melainkan setelah
mendapat/diberikan banggunan baru yang bersesuaian.

ii. Sekiranya pembangunan dibuat, di mana banggunan baru dibina (dimaksudkan
dengan banggunan di Paya Keladi ), Para peniaga di sini akan diberikan
keutamaan untuk memilih banggunan untuk mereka.

iii. Mereka akan diberikan harga Sangat istimewa sekiranya inginmmembeli
banggunan nanti kerana semasa pengambilan, banggunan mereka tidak dinilai
dan yang dinilai hanyalah harga tanah, itu pun dibawah nilaian semasa.

iv. Sewaan yang dikenakan kepada mereka adalah murah kerana mereka sebenarnya
adalah pemilik tanah asal.

Namun.... Kerajaan Negeri TIDAK PERNAH menunaikan semua janji yang ditelah dibuat...


2. Pada 19 Julai yang lalu, mereka menerima notis arahan perpindahan, di mana mereka dikehendaki mengosongkan banggunan dalam sebulan daripada tarikh penerimaan notis.

3. Beberapa usaha telah dilakukan dan untuk merayu agar Notis tersebut diperhalusi kerana masa yang diberikan adalah terlalu singkat dan sangat menyulitkan mereka.

4. Pada 27 Julai 2009, satu perjumpaan telah diadakan dengan Setiausaha Tabung Amanah Warisan Negeri Terengganu (LTAWNT) iaitu En Talhah Ali bersama surat rayuan.

5. Pada 28 Julai 2009, para peniaga menerima surat balasan 'menolak' rayuan mereka. Hebat....sangat efisien... tak sampai 24 jam...

6. Pada 6 Ogos, satu Dialog telah diadakan oleh Badan Bertindak dengan MAMPAT

7. MAMPAT bersama Peguam sekali lagi telah mengadakan Dialog dengan para Peniaga dan Badan Bertindak pada 11 Ogos 2oo9 dan beberapa persetujuan telah dicapai.


Cikgu Fauzi, Pengerusi MAMPAT sedang menyampaikan " Isi Hati " para peniaga dengan penuh semangat...

8. 13 ogos 2009, satu rapat umum telah sekali lagi diadakan, kerana pada hari ini merupakan hari terakhir notis perpindahan.



Kumpulan Para Peniaga merayu kepada Dato' MB, Dengarlah rintihan mereka.....
Kepada yang berminat untuk mengiuti cerita yang lebih tepat dan jelas ... boleh layari di sini http://alamakademik.wordpress.com/

Comment

THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST

Post a Comment