KERAJAAN Malaysia dicabar oleh beberapa blog, kerana tidak mampu bertindak terhadap sebuah kilang yang terus beroperasi mengeluarkan makanan kepada pengguna-pengguna Islam, walaupun tiada tanda halal dari JAKIM dan permohonannya telah ditolak oleh Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

Sebuah kilang memproses bihun dan laksa, iaitu:

KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD.
(Co. No. 365216-T)
Alamat:
Lot 1123,
Tingkat Selamat 6, Kampung Selamat,
Tasek Gelugor, Seberang Prai
13300. P.Pinang.

Kilang tersebut dikatakan bertindak menipu dan mengaburi pengguna serta orang ramai dengan meletakkan tanda halal sendiri dalam tulisan jawi & rumi. Malahan kilang itu mengeluarkan jenama CAP CILI, CAP KETUPAT, CAP LANGSAT dan CAP CABAI BURUNG. Kilang ini TIDAK PERNAH mendapat kelulusan logo/cop halal dari JAKIM. Malah permohonan mereka untuk sijil pengiktirafan pernah di tolak pihak Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

Sehingga sekarang Kilang Bihun Beras Indah Sdn Bhd ini masih beroperasi di bawah nama:

ZAKARIA DAN ANAK-ANAK SDN. BHD.
Alamat No. 22,24,26,
Tingkat Perusahaan Utama 1,
Taman Perindustrian Bukit Tengah, 14000
Bukit Mertajam.

Difakamkan syarikat ZAKARIA DAN ANAK-ANAK SDN. BHD sudah tidak lagi beroperasi, sedangkan KILANG BIHUN BERAS INDAH SDN. BHD beroperasi di tanah yang berkeluasan 4 hingga 5 ekar.

Lebih memeranjatkan lagi, terdapat pusat ternakan babi luasnya lebih kurang 2 ekar yang mampu menternak ratusan ekor babi bersebelahan kilang bihun tersebut, dan hanya dipisahkan dengan pagar usang yang sudah rosak.

Comment

THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST

Post a Comment