Assalamualaikum.....

Izinkan aku untuk memberikan pendapat aku sebagai orang 'luar' yang berada dibumi Kelantan dan Terengganu. Budaya dan bahasa yang agak kontra dan berlainan menyebabkan banyak ucapan dan kata-kata orang Kelantan dan Terengganu di salah tanggap. Sebagai orang yang dah 12 tahun bermastautin di sini... izinkan aku membantu kalian untuk memahami kekeliruan ini. Ramai yang kata TGNA menggunakan konsep " Tujuan Menghalalkan Cara ". Aku ni bukanlah orang yang Fanatik kepada TGNA, tetapi mungkin aku memahami maksud yang dibuat oleh TGNA. Ok... aku akan bagi beberapa perbezaan bahasa kepada semua......

1. La... celaka kau.... lakhanat kau..... --> itu adalah salam orang Melaka. Kalau anda orang Melaka anda tidak akan berasa hati kalau best frieng kau cakap macam tu sebab ianya adalah macam budaya terutama di kawasan Sungai Udang, sempadan Negeri sembilan. Tapi kalau kita guna istilah binatang.... Orang Melaka sangat terasa hati sebab panggilan binatang tu sangat2 kasar dan tak sedap didengar... sebab jarang guna.

2. Kalau di Kelantan, perkataan " Weh la nate (binatang) ni, mari ma'no ?

3. Kalau di Terengganu " Natang ni, aku te.. baru tahu ".... ni bunyi nak marah...

4. Serupa juga ada satu cerita yang berlaku di Pasar Payang. Dalam satu lawatan makcik2 dari Negeri Sembilan. Semasa shopping nak beli kain batik, Makcik2 yang jual kain tu sibuk memanggik makcik2 N9 dengan jeritan " Mek2, marilah .... mari selok-selok, tengok patat ". Kalau bahasa negeri sembilan, apa yang mereka fahamkan adalah " Mek2, mari selak kain tengok kemaluan orang perempuan " sedangkan Makcik yang menjual punya maksud pulak marilah selak kain dan lihat pangkal kain, tengok corak di pangkal kain, tengok kualiti dipangkal kain......



MACAMANA KALAU ABANG NI CAKAP BAHASA YANG SAMA KAT MAKCIK-MAKCIK TU. Kena penampar tak Bro tu...????


APA MACAM......
KESIMPULANNYA
" Jangan nilai ucapan Bahasa Orang mengikut Bahasa dan kefahaman kita ".....

Comment

THERE ARE 0 COMMENTS FOR THIS POST

Post a Comment